Annonse

tirsdag 24. mars 2015

Lørdagsmeny

Jeg bruker ofte lørdagene til å eksperimentere. Denne lørdagen har jeg lyst til å prøve en treretter. 

Forretten blir kamskjell med en Bloody Mary espuma. Oppskriften har jeg funnet hos produsenten av Espumaflasker, Isi, og jeg har tillatt meg å legge den ut til allmen forlystelse.



Hovedretten blir Entrecote med hjemmelaget Bernaisesaus. Hvordan jeg lager sausen blir lagt ut om en stund. Selve biffen skal jeg lage på to forskjellige måter. To biffer blir lagt i en lett saltlake, en såkalt Brine, som særlig Heston Blumenthal snakker varmt om. Etter overnatting i saltlaken skal biffene tørkes av og legges i vakuumposer med nyristet pepper og Kvitseidsmør. Så skal de kose seg i SousVide'n en stund og til slutt svis av i glovarm jernpanne.
De to andre biffene skal lages på tradisjonell måte med avsviing i jernpanne og så en stund i litt godt smør før en hvileperiode og å servering.

Dessert skal det også bli, men det kommer jeg tilbake til i løpet av de nærmeste dagene. Følg med :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar