Annonse

mandag 28. desember 2015

Perfekt ribbe og jeg bøyer meg i hatten for Hobbykokken

Jeg har testet de fleste måter å lage perfekt ribbe på. Jeg har fulgt Ingrid Espelid sine råd, har fulgt opp ideene til Eivind Hellstrøm og mange andre, og fått supre ribber. 

Jeg har til og med laget ribbe i Tupperwares Ultra Pro med nydelig resultat. Men hundre prosent fornøyd har jeg aldri vært. 

Denne jula fant jeg imidlertid Hobbykokkens alternativ to til perfekt ribbe så interessant at jeg bare måtte prøve. Og dette er pinadø metoden jeg kommer til å følge heretter. Det beste var at ovnen er ubesudlet og ikke trenger en omgang med pyrolyse heller. Så jeg gjengir Hbbykokkens metode to, slik som han har beskrevet den, i håp om at flere kan se lyset



3% saltvannsoppløsning = 30 til 35 g salt pr liter vann

To dager før: Legg ribba i et kaldt vannbad med en 3% saltvannsløsning i kjøleskapet i 1-2 dager, selv foretrekker jeg 2 dager i forveien. Tilsett 1 ts natron pr liter væske for at bindevevet skal blir enda mer opppløst. Hele ribbe skal da ligger under vann.
Med utgangspunkt i at middagen skal serveres kl. 17.00 skrur du på ovnen kl. 08.00 om morgenen på 120 grader uten varmluft.
Sett ribba inn i ovnen med svorsiden opp og stek midt i ovnen på 120 grader i 8-10 timer, alt etter som når du står opp om morgenen.
For å få sprø svor tar du ut ribba av ovnen og lar den hvile seg på kjøkkenbenken mens du skrur opp ovnen til 250 grader – alle tidene her i artikkelen er skrevet uten bruk av varmluft, bortsett fra her på slutten. Stek så kjøttet på midterste rille i ovnen til svoren er sprø, ca. 20-30. Jeg unngår å sette på grillelementet, siden er er veldig fort gjort med så høy varme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar