Annonse

tirsdag 22. september 2015

Bacãlaobollér

Siden vi i skrivende stund nettopp er kommet tilbake fra Italia og jeg fant denne i en av mine gamle notatbøker, måtte jeg bare dele den på Guttas Kjøkken.
Bacalaoboller er ofte gatemat eller snacks, men kan også serveres som en kosemiddag, slik som beskrevet her.
Jeg blir altså virkelig stolt når jeg rusler gjennom trange gater i en italiensk by og finner skilt hvor det står Bacalhau Nourega. Når jeg også vet at dette har lange tradisjoner og at samlet eksportverdi for fisk gjennom tidene langt overskrider alle oljeinntektene, hopper hjertet gjerne et slag ekstra.

Dette trenger du:250 g klippfisk
200 g potet
0.5 stk finhakket løk
1 fedd hvitløk
2 stk eggeplommer
2 stk pisket eggehvite
2 ss hakket  bladpersille
salt, pepper, olje til frityrsteking

Slik gjør du: Klippfisken vannes ut, gis et kort oppkok og rives i fibre. Potetene kokes, skrelles og moses. Bland revet fisk, most potet, finhakket løk, krydder, hvitløk og eggeplommer. For at bollene skal få riktig konsistens er det viktig at klippfisken rives i lange fibre og at massen blandes forsiktig for hånd, slik at fibrene beholdes. 

Rør i de piskede eggehvitene. Ha i salt og pepper, og bland massen godt - helst med hendene. Bolinhos de Bacalhau formes med to spiseskjeer og friteres i rikelig med godt varm olje. Legges på kjøkkenpapir som trekker fett etter steking.



Og så kan du gå amokk med tilbehør av friske grønnsaker, spiselige blomster eller en frisk salat. Bollene smaker godt til nesten alt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar