Annonse

søndag 5. juli 2015

Test av Tupperwares Trykkoker for mikrobølgeovn

Mat laget i microbøleovn har hittil vært bannlyst fra dette kjøkkenet. Finnes det noe tristere enn mat som kommer rett fra kjedebutikkenes hyller, pakket i plast og varmet i denne fandens dingsen??

Selv ikke god hjemmelaget mat blir god om du tar den fra fryseren og tiner og varmer i microovnen.

Jeg har derfor spurt meg selv om det beste ville være å fjerne denne unyttige svære dingsen fra kjøkkenskapet og erstatte den med en trendy dampovn.

Likevel, i min søken etter metoder å utnytte microen til noe fornuftig, kom jeg plutselig over en trykkoker som er laget for microen, og som bare fungerer der.



Etter kontakt med leverandøren har jeg fått lov til å teste den ut.

En passelig test vil være å lage reinsdyrkjøtt og buljong. Utfordring: for å få til en god buljong må kjøtt med bein trekke i rimelig lang tid og kjøttet må bli så mørt at det ramler fra bena. Dette skal testes senere og jeg legger ut resulatet så snart testen er gjennomført.

Tidligere har jeg laget både lammeskank og reinskank i en vanlig trykkoker (fra IKEA) og får et utrolig godt reultt på fullt trykk i 45 minutter.

Trykkokere tar imidlertid stor plass på komfyren og det kommer ut damp og du må passe på hele tiden så trykket holder seg oppe.

Om det er mulig å få samme flotte resultat i microen ville det være frigjørende og deilig å slippe alt styret.

Tupperware trykkokeren har noen regler man må forholde seg til, Det viktigste er at den ikke må utsettes for mer enn 900 Watt. Min ovn har valget mellom 800 eller 1000 watt.

I tillgg kan den ikke stå i microen lengere enn 30 minutter.

Så til saken - fungerer den?


Jeg tenkte vi skulle starte litt forsiktig. Da vi hentet trykkokeren fikk vi med en oppskrift på Lottes kylling i karry.

550 g kyllingbryst
2-3 ss mel
1 stk purre i skiver
1 søtpaprika i biter
200 g sjampinjong delt i grove biter
2 fedd hvitløk
2 dl varmt vann
1 ss karry
1 ss Tandori Masala
salt og pepper
buljong
1 dl fløte.


Kyllingbrystene deles i biter a 4x4 cm og legges i trykkokeren.
Så drysser du over mel, Tandori Masala og Karry og blander godt sammen.

 Ha i resten av ingrediensene og bland ut buljong i vann før du heller det over.

Fest lokket på trykkokeren og sett den i microen på 800W i 20 min.

Åpne trykkokeren etter ca 10 minutter når trykket er borte.

Smak til med salt og pepper i tillegg til mer karri om det behøves.

Ha i fløten og rør godt før serveringen.

Servers med ris og evt. godt brød

Oppskriften ble fulgt til punkt og prikke og mens trykk-kokeren jobbet under høytrykk i microen lot vi en pose med boil-in-bag-ris kose seg i kokende vann i ti minutter.

Resultatet ble over all forventning!

Supermør og saftig kylling og riktig tilberedte grønnsaker. Rett og slett nydelig mat. Og det beste er at det ikke er noe stress, Trykkokeren er lett å rengjøre og maten lager jo seg selv, mens du kan gjøre noe annet. Så langt ser dette veldig positivt ut.

Hvis du vil vite mer om denne trykkokeren kan du klikke på tupperware.no og ta kontakt med den nærmeste representanten






6 kommentarer:

  1. Hei! :) Så kjekt at du liker Tupperware sin Trykkkoker! :)
    Jeg har ikke testet ut denne oppskriften. Så jeg spør likegodt deg: Tandori Masala. ..Er det et krydder?
    Mvh Ina.

    SvarSlett
  2. Ja det er et krydder. Har lagt ut et bilde av det under oppskriften. Trivelig med en kommentar om du liker den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :)
      Da har jeg lagd og spist. Er fornøyd med trykkkokeren fra før, men jeg trenger inspirasjon! :)
      Mens trykkkokeren sto og godgjorde seg på kjøkkenbenken, lagde jeg risen i Tupperware sin EasyRice. Ca 13 min i min Micro. �� Anbefaler deg den hvis du ikke har den! :)
      Ps: Bytta ut sjampinjong med squash og minimaiskolber. ��
      Mvh Ina

      Slett
    2. Hei, jeg har en easyrice som jeg har fått av en venn, men det jeg lurer på er om det går ann å lage boil in bag ris i den, om den funker utnom det mitterste lokket og hvor mye vann/ris?

      Slett
  3. Takk for trivelig kommentar. Skal prøve å få til lammeskanker i trykkokeren i dag. Legger ut oppskrift i morgen. Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  4. Jeg har det siste året tilberedt Pinnekjøtt i denne trykkokeren flere ganger med bra resultat. Først klippet jeg til pinnekjøttpinner med en grensaks, slik at de passer i bollen. Legger pinner i 2 lag, 8 stk. Fyller på drøye 1,5 dl vann, legger ca 1 kg utvannet Pinnekjøtt lagvis. (Nå finner man også ferdig utvannet i frysedisken) Strør litt salt over. Setter på lokket, setter inn i Mikrobølgeovnen, 900 W i 30 minutter. Når trykket har falt, nye 15 minutter på 900 W i Mikrobølgeovnen. Ferdig Pinnekjøttmiddag på under timen bør de innafor. Kan anbefales.

    SvarSlett