Annonse

søndag 12. juli 2015

Ribbe i UltraPro



Noen påsto at det er mulig å lage ribbe i stekeovn uten å få den tilsmusset med ribbefett og sprut. Løsningen skulle være å tilberede den i en Tupperwaregreie som heter Ultra Pro.
Når jeg tilfeldigvis har en slik og bare må prøve ut slike påstander, kjøpte kjæresten og jeg en liten ribbe tilpasset kokekaret og fulgte oppskriften.



Her er resultatet:
Herrejemini for en ribbe. Mør, sprø svor og en masse smak. Og stekovnen er nesten like ren. Noe sprut kommer automatisk når du tar lokket av og svoren får den siste skjerpingsen, men sammenlignet med å bare steke i en vanlig ildfast form er dette absolutt rensligere.

Ingredienser:
1,5 kg ribbe med mål som passer i vår Ultra Pro på 3,5 l
1 dl vann, salt og pepper

Slik gjør du:
Skjær svoren i ruter, krydre ribben godt og legg den med svoren ned i UltraPro lokket.
Legg på bunnen som lokk og la den stå i kjøleskap i 2-3 døgn.


Steking: 
  • Hell ca. 1 dl kokende vann i bunnen, eller til svoren er dekket. 
  • Damp i 20-30 min på 240 ºC midt i ovnen med lokket på.  
  • Sett deretter temperaturen ned til 210 ºC, snu

    ribben og stek videre, beregn ”kiloen til timen”! Bygg opp med litt aluminiums­folie dersom den er lavere noen steder. 
  • Ta av lokket og hell sjyen over i en gryte (brukes til saus). 
  • Om ikke svoren er sprø overalt, øk temperaturen til 230 grader og stek videre til den er det, ca 10-15 min. 


NB: Bruk IKKE grillelementet! 

OBS! Når du har tatt av lokket, må det IKKE settes på igjen. Da renner dampen ned på svoren og gjør den myk. 

Surkål

Om du vil lage fra bunnen av, anbefaler jeg 



3 kommentarer:

  1. Dette er jo et gammelt innlegg men jeg må bare spørre. Du skriver at du legger ribba med svoren ned i lokket og damper den. Når det da står snu ribba, snur du bare hele Ultra Proen med innholde slik at ribba da ligger med svoren opp og lokket opp? Siden det står at lokket ikke må settes på etter at det tas av?

    SvarSlett
  2. Hei Tordis! Artig at du fant denne saken. Muligens litt klønete skrevet, ser jeg nå. Hen her brukte jeg topplokket som form og selve formen som lokk, dvs at jeg snudde UltraProen opp ned. Ribben blir fint dampet når den får litt høyde over seg. Ribben ligger med svorsiden ned, den første tiden. Så snur jeg ribben og steker videre i topplokket. Håper dette blir klarere nå, Ha en fortsatt flott helg!!! :-)

    SvarSlett
  3. Du må ALDRI bruke aluminiumsfolie i Ultra Pro! Da kan den smelte sund. Bruk bakepapir, grønnsaker etc!

    SvarSlett