Annonse

mandag 29. juni 2015

Klar fiskesuppe (På rester av vill-laks)

Lager du avkokt laks bør du passe på at det blir et bra stort stykke igjen. Tar du vare på fisken og krafta du kokte laksen i, er du langt på vei til en nydelig fiskesuppe.

I tillegg til laksen og krafta hadde jeg:

et stykke sellerirot
en persillerot
to gulrøtter
5 - 6 passe store/små mandelpoteter
1 vårløk og en stilk løpestikke
noen fiskeboller (helst små fløteboller)
saften av en halv lime
litt chilipulver
pepper


Kraften jeg kokte fisken i var en anelse salt til suppe, så jeg blandet to tredjedeler kraft og en tredjedel vann.

Så delte jeg opp poteter og grønnsaker i små terninger og poteten i litt større biter. Dette ble hivd oppi kraften og satt til kok i ca 7 minutter til grønnsaker og potetbitene er møre.

Imens delte jeg opp fisken og fiskebollene i passe biter. Dette ble også tilsatt suppen sammen med oppdelt vårløk og kvisten av løpestikke og smakt til med de andre krydderiene.

Saften av en halv lime tilsettes for å gi en balanse i forhold til den litt fete fisken.

Nydelig restemiddag som selvfølgelig også kan lages om du ikke har fiskeretter. Da lages suppen som beskrevet, bare at du skjærer tynne skiver av lakseloins og legger på suppen i det du serverer.

Hæpp :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar