Annonse

onsdag 9. desember 2015

Lammeribbe med Gremolata

Lammekjøtt er noe av det beste jeg vet. Italiensk mat er også noe av det beste som finnes. Så - en kombinasjon av dette må da bli bra, tenkte jeg her en dag jeg fant en passe ribbe til to i kjøttdisken.

Så var det hjem for å google etter inspirasjon. Hvitløk er godt til lam og sitroner er et must i det italienske kjøkkenet. Derfor ble det Gremolata. 









Det er et tradisjonell tilbehør til stekt kalveskank fra Milano og ossobuco alla milanese.


Den inkluderer vanligvis revet sitronskall , selv om krydder fra andre sitrusfrukter (lime , appelsin , grapefrukt , osv) kan brukes. I tillegg brukes urter ( persille , koriander / koriander , mynte, salvie) og hvitløk , finrevet frisk pepperrot , finhakket sjalottløk muligens et annet element (Pecorino Romano ost , ansjos , ristet furu nøtter , revet bottarga).

Jeg gikk for den tradisjonell og enkle med bladpersille, hvitløk og revet sitronskall. Grovhakk persillen og finhakk hvitløken, tilsett sitronskall og gjerne en neve ristede pinjekjerner

For å få enda mer smak til lammet lagde jeg en blanding av 1 ss Dijonsennep, 2 ss god olivenolje, 2 ss honning, et dryss rosmarin og 2 fedd revet hvitløk som ble smurt godt utover begge sider på lammeribbe.

Etter ca 2 1/2 time i ovnen på 110 grader tok jeg ut ribben og lot den få hvile, mens ovnen ble satt opp til 250 grader. Så var det inn i ovnen igjen ca 20 minutter til den blir sprø på overflaten og den får fin farge.

Samtidig koker du gode poteter og det er i grunnen det!

Skjær opp ribben mellom bena og strø Gremolataen over og her er det lov å spise med fingrene!!

En litt kraftig Italiener i glasset gjør det fullkomment

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar