Annonse

mandag 26. oktober 2015

Finnbiff, smaken fra vidda

Når høstmørket kryper inn mellom husene er det tid for varmende gryter. En av våre favoritter blant gryterettene er Finnbiff. Det er reinkjøtt skåret i tynne skiver som stekes raskt i panne og serveres med en smaksrik saus, litt grønnsaker, gode poteter og tyttebær.



Jeg antar at retten ble til ved at samene på vidda hadde med seg frosset reinkjøtt som ble tatt inn i lavoen og lagt ved grua. Når det var halveis tint ble det skavet opp i gryta og stekt i fett. Derfor er det noen som kaller retten for reinskav.

Men over til selve retten. Jeg bruker 400g reinskav til to personer. Jeg varmer opp en stekepanne med høye kanter, har oppi en god klatt smør, fordi reinkjøtt er meget magert og for at det er godt. Når smøret er nøttebrunt har jeg det halvtinte reinskavet oppi sammen med en stor kepaløk skåret i grove biter.

La det steke til kjøttet er passe brunt og løken er blank.

Så har jeg oppi en halv liter kraft og noen knuste einebær, et par skiver brunost, salt og pepper. Varmen skrus ned og det hele får koke i ca en time til kraften er redusert til det halve.

I mellomtiden kokes poteter, helst Gulløye fra nord-norge, men annen melen potet er også brukbart.

Selv om det ikke var vanlig å servere grønnsaker til finnbiffen i originalversjonen, bruker vi enten blomkålbuketter, rosenkål eller kokte gulrøtter til.

Rett før gryta er ferdigkokt, tilsetter jeg ett beger Creme Fresh  og rører rundt. Så smaker jeg tilmed evt mer salt og pepper og serverer med en god klatt rørt tyttebær.

Vil du være ekstra generøs er det nydelig med litt skogssopp oppi gryta.

Creme Fresh var vel heller ikke vanlig proviant oppe på vidda en kald høstkveld, men det er en frihet vi har tatt oss, fordi det er sabla godt.

Skal du ha rødvin til, må du passe på at det er en med litt trøkk, ellers overdøves den totalt av den kraftige viltsmaken i gryteretten.

Og så kan man gå vinteren i møte med mett mage og lyst sinn :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar