Annonse

lørdag 11. mars 2017

Hotte reker og Scampi

En varm sommerkveld, nyforelsket i Stockholm, fikk vi servert en hotte reker på en fortausrestaurant. I alle årene som har gått siden, har jeg forsøkt å gjenskape denne retten uten å lykkes. Men nå tror jeg at jeg er kommet så nær originalen at jeg tør å legge ut resultatet.

En viktig detalj er de støpejernsformene vi fant som har plass til akkurat en porsjon.



Dette brukte jeg til to porsjoner:

Ca 400 g Scampi og reker
2 stilker stangselleri, kuttet i fine biter
1/2 stor kepaløk
3 fedd hvitløk, knust og hakket
1,5 dl olivenolje
1 rød chilli, finkuttet
3 piri-piri, knust
2 ts røkt paprikapulver
1,5 dl hvitvin
50 g smør
1 bunt kruspersille
salt og pepper
litt cayennepepper

Slik gjorde jeg:

Løken ble kuttet i fine strimler og hvitløken crushet og hakket. Chilien ble delt i to på langs og stenene fjernet. Så ble den finsnittet. Stangsellerien fikk fjernet trådene og ble kuttet i fine biter.

Støpejernspannene ble satt i ovnen på 200 grader.

Oljen ble varmet i en wok-stekepanne og løk - stangselleri - chili - chilipaste fikk surre en stund til løken er blank.
Hvitvinen ble tilsatt og det fikk koke til hvitvinen var redusert til det halve.
Så tilsatte jeg alle krydderiene og lot det surre en stund mens jeg smakte til. Det skal være sterkt!!!

Til slutt hadde jeg smøret oppi og lot det smelte.

Støpejernsformene ble tatt ut og så øste jeg litt av krydderoljen i hver form. Rekene og Scampiene ble så dandert i formene og resten av olje og løk, selleri mm øst over rekene og til slutt kom masse kruspersille på toppen.

Dette må serveres med godt brød til, slik at du kan dyppe og få med deg alle den gode oljen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar