Annonse

mandag 28. mars 2016

Gordon Bleue av Håbrann

Foto: Dykkersiden
Håbrann er en hai i Håbrann-familien. Den blir ca 3 til 4 meter lang og kan veie godt over 200 kg. Siden det ikke er lov å fange den, er det utrolig sjelden å få mulighet til å lage mat av det fantastiske kjøttet. Av og til havner imidlertid en Håbrann i fiskeredskap og hvis det ikke er mulig å redde den, kan man like gjerne utnytte resursen.

Her om dagen reklamerte den lokale fiskebutikken med nettopp Håbrann og vi var ikke sene om å stikke innom for å få tak i et kilo.





Siden Håbrann smaker litt som kalv, tenkte jeg det ville være supert å lage Gordon Bleue.

Fileten ble delt som "Butterflies" og banket ut til en tynn schnitzel. Så smurte jeg på et tynt lag med Dijon-sennep og la på et stykke god skinke og litt ost på den ene halvparten. Jeg brukte en blanding av Cheddar og Jarlsberg. Litt salt og pepper og Arromat ble drysset på og så brettet jeg den andre halvparten over.

En tallerken med mel pluss salt, pepper og Arromat, en tallerken med to sammenpiskede egg og en med Panko-mel ble laget til og brukt til å dobbelpannere Gordon Bleuene.

Så ble de stekt i godt med smør og olje, på middels varme til de er gyldenbrune utenpå og osten akkurat har smeltet.

Serveres med sitron, ansjos og kapers og store, grove fries og en god hjemmelaget remoulade.

Ikke for å skryte, men dette er noe av det beste jeg noensinne har laget!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar