Annonse

søndag 14. februar 2016

Valentines-Sveler :-)

Det er kjedelig å stå i fergekø, men så snart du har parkert bilen og kommer inn i kafeteriaen og du kjenner lukten av nystekte sveler, er plutselig fergetur en helt OK greie.

Siden det er Valentines dag i dag fant jeg ut at jeg skulle overraske min kjære med hjerte-sveler til frokost. Tror det funket og at det falt i smak hos kjæresten.

Se også oppskrift på Fjord 1.s oppskrift på fergesveler: https://www.godt.no/oppskrift/7146/norges-beste-sveleroere-fjord1s-sveler















Dette brukte jeg:
  • 3 egg
  • 1 dl sukker
  • 4,5 dl melk og Tyrkisk matyoughurt, ca 50/50
  • 2 ss smeltet Meierismør
  • 1/2 ts natron
  • 1/4 ts hornsalt
  • 4 dl hvetemel (ca.)
Slik gjorde jeg:

Først smeltet jeg smøret. Så lagde jeg eggedosis av egg og sukker og hadde melkeblandingen oppi. Rør også inn smøret og bland sammen melet, natron og hornsalt.

Til slutt sikter du inn melet i væsken mens du rører slik at du får en jevn røre.

Stek svelene på middels varme på takke eller i en stor stekepanne. Svelene skal være 10-12 cm i diameter.

Syltetøy,rømme, smør og brunost, smør og sukker, smør og spekepølse +++++ er ting du kan servere til svelene.

Hvis du bare lager sveler til deg og din kjære, kan du steke opp sveler av halve røren. Resten holder i kjøleskapet i 5-7 dager.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar