Annonse

lørdag 27. juni 2015

Kyllinglår med sitron

Mange år med tørt kyllingkøtt har ikke fått oss til å prioritere dette på menyen. Har rett og slett ikke fått det til. Etter at vi oppdaget Tupperwares Ultra Pro kokekar har pipa fått en annen låt. Nå har vi fått til helstekt Stangekylling og fikk plutselig lyst til å lage kyllinglår til lunsj.



Siden vi er bare to lagde jeg 4 stk kyllinglår og derved har vi to igjen til en annen dag.

Kyllinglårene ble smurt inn med god olivenolje og saltet og pepret. En halv løk ble kuttet i grove biter og et par tre hvitløksfedd knust og hakket.

Så hadde jeg olivenolje i lokket på Ultraproen og la i løkbiter og hvitløk. Litt olivenolje ble helt over og så ble kyllinglårene lagt oppå. Så rev jeg skallet av en sitron over lårene og saften ble skviset over.

Kryddret med chilipulver, paprika og spisskummin.

Så la jeg bunnen av Tupperwarekaret over som lokk og satte den inn i microbølgeovnen på 1000W i ti minutter. Etter ti minutter flyttet jeg den over i stekeovnen på 200 grader i 20 minutter,

Når tidsuret på komfyren pep sine vanlige varsler om at tiden er ute, tok jeg toppen av og lot lårene stå i ytterligere 7 minutter for å skjerpe opp skinnet.

Resultat: Nyyyyydelig mørt og saftig kyllinglår. Fin smak. Til lunsj brukte vi rett og slett en liten bolle med potetgull. Til restemiddagen er det mange muligheter til grønnsaker og annet tilbehør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar