Annonse

mandag 9. november 2015

Fårikål i Crock Pot; nydelig Slowfood

Fårikål er vel noe av det norskeste som finnes innen matveien. Vi har kokt retten slik det har vært gjort i alle år og har vært fornøyd med det.
Men nå har tingene endret seg. Saktekokt Fårikål i 8 timer er det mest fantastiske vi har smakt.



Vi datt over en Crock Pot på Coopen her en dag, så derfor måtte vi bare prøve laaaaaangtidskokt Fårikål.

Egentlig er jo dette også verdens enkleste rett. Jeg startet med en klatt smør i Crock Pot'en. Så skar jeg kjøttet i passe store biter og kålen i båter. Kjøttet i gryta og kålen oppå. ca 20 hele sorte pepperkorn og et godt dryss med salt. Til slutt en halv liter kokende kraft og på med lokket.

Satte Crock Pot'en på High en times tid og skrudde så på Low. Starttid ca kl 10 på søndagsmorgenen.

Så var det bare å ta seg en tur ut med hundene, inn å passe på sofaen en stund, spise lunsj. se litt på TV og passe sofaen litt til.

Kl 17.30 fant vi ut at det var middagstid og satte på potetene. Og kl 18.00 satte vi oss til bords. 

Etter 8 timer var kjøttet nydelig mørt og ramlet av bena. Og det beste var at kålen fremdeles hadde flott struktur og tyggemotstand! Det hadde vi ALDRI trodd!!

Konklusjon: Her i huset SKAL fårikål kokes i Crock Pot for all framtid!!!



3 kommentarer:

  1. Takk for tips. Hva er den tilsatte kraften laget av?

    SvarSlett
  2. Går ut ifra at det her menes buljongkraft. En okseterning til knappe halvliteren setter god smak. I øvrige oppskrifter er det smuldret buljong og det går egentlig for det samme.Det er smak og behag med forskjellige retter og fårikål er intet unntak. Tror det kan være lurt å koke det på laveste varme. Min slow-cooker har laveste temp "suppe" neste trinn er low temp. Lurt å ikke koke på høyere bluss. Skal dette stå i 8 timer på høyere temp. har fårikålen lett for å smake mer søtlig. Kålen blir da gulbrun på fargen, men noen liker det jo slik. Jeg foretrekker å passe litt på de siste to timene så jeg ikke får denne søte smaken. Jeg mener at 7 timer er å foretrekke på low varme.

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg brukte lammekraft som var igjen etter en omgang med lammeskanker👌 Grønnsakskraft er også OK

    SvarSlett