Annonse

tirsdag 15. september 2015

Mat og vin og litt til i Milano og på Sicilia

Fergevafler med mye mat
Jorunn har hele livet hatt et «kick» for øyer og Island og Sicilia har vært øverst på denne ønskelisten. Så, siden Island ble besøkt for noen år siden, var det Sicilia som sto for tur i år.

Ryanair er helt OK etter vår mening
Det er ikke helt enkelt å komme seg direkte til mafia-øya og det finnes flere mulige mellomlandinger.

Flymat á lá McDonalds
Vi valgte Milano, som har vært et ønske-reisemål lenge og bestilte tur med Ryanair fra Rygge. De er etter vår mening mye bedre enn sitt rykte. Du må bare akseptere deres filosofi: billig utgangspunkt og så koster de forskjellige tilleggene litt til. Faktisk har de god plass for knær og alt annet man har med seg og de er raske og presise.

Sammen med to gode venner la vi av gårde og landet i Bologna. Der sto taxisjåføren fra Suntransfers som avtalt og ventet på oss, og loset oss raskt og sikkert til hotellet.

Hotellet het selvfølgelig Cristoforo Colombo og var et trivelig bekjentskap. Eneste aber er at det ligger like over en av de største Metro-stasjonene og det rumler og rister når T-banevognene kommer og går.
Siden det var sent på kvelden spurte vi i resepsjonen etter en trivelig restaurant og fikk tips om

Sjefen på Maruzzella & Moi
Restaurant Pizzeria Maruzzella. Den lå rett rundt hjørnet og de hadde selvfølgelig ingen ledige bord da vi kom. Vi forventet en lang ventetid. Men plutselig ut av ingenting fikset de et bord for fire og ga oss menyen, snacks og vann. Maten var utmerket, porsjonene enorme og vi følte oss så velkommen at vi gikk tilbake neste dag for å spise lunsj. Bravo !!!!
Enorme porsjoner, kalvekottelett

Dagen etterpå hadde vi noen timer på oss til å rusle rundt i motehovedstaden. Utrolig mye kjekt å se på i butikkvinduene. Sko besatt med Swarovski-diamanter til 22 000 kroner pluss masse annet snacks. Flotte bygninger med katedralen som det naturlige høydepunktet. Fantastisk arkitektur, men ikke så crazy som i Barcelona.
Katedralen er fantastisk

Etter lunsj hos de samme gutta som serverte oss middag kvelden før, var det tilbake til Bologna og videre til Palermo med Ryan igjen.

Flyplassen i Palermo ligger ca 40 minutter unna og etter nok en behagelig drosjetur ankom vi gamlebyens trange gater med et yrende folkeliv. B&B Porta di Castro er et ekte overnattingssted i gamle Palermo.

Hotellet er ekte. Det morsomste! De beste menneskene og den beste frokosten. Kan du ønske mer???
Dette er ikke et luksushotell og det er ikke som noe annet, og vi elsket det. Interiøret, bygningen og stedet var akkurat det vi hadde drømt om i Palermo. Så unikt at det er nesten ikke mulig å beskrive. Vår egen leilighet på toppen, med soverom, bad og stue! Og gutta serverte oss frokost med varme smørbrød, frisk frukt, spesialiteter fra Sicilia og selvfølgelig svart, sterk kaffe .
Katedralen i Palermo, like ved restaurant Carlo V

På kvelden hadde vi middag på en nærliggende piazza med en restauranten Carlo V, anbefalt av hotellvert Alexander. De ga oss til og med en prisreduksjon på 20 % fordi vi bodde hos Alexander. Og selvfølgelig; fantastisk lokal mat.

Dagen etterpå startet rundturen eller marerittet, som noen kalte det. Vi skulle leie bil og kjøre til Syracusa, en fantastisk by på sør-øst kysten av øya. Planen var å kjøre over fjellet, se på noen av de flotte fjelllandsbyene og få en fin utsikt til Etna.
Skepsisen til å kjøre bil på Sicilia var ikke blitt mindre etter drosjeturen fra flyplassen til hotellet og i og med at AVIS kontoret lå i en av de travleste hovedgatene, var det ikke fritt for at vi var litt svett på ryggen.

Men med to GPS-er og litt planlegging på forhånd gikk det utrolig greit. Ut på hovedveien sørover og med Middelhavet på venstre side og olivenlunder og vinranker på høyre slappet vi av og stemningen steg. Vi tok av opp til høyre på hovedveien over fjellet og fant mange likheter mellom vulkanøyene Island og Sicilia.
I Volvo på tur over fjellet

Etter en times kjøring kom tåka og regnet og masse veiarbeid. Vi ble sent på omkjøringsveier langt opp i fjellet, gjennom små landsbyer som hang ut over klippene. Med gater så trange at vi satt og ba inni oss om at vi ikke skulle møte en buss eller enda verre; en trailer. Selv om det var både skummelt og til tider ubehagelig, fikk vi sett deler av Sicilia vi aldri hadde fått innblikk i om vi bare hadde durt avgårde på hovedveien.

Til slutt kom vi tilbake på skikkelig vei og da vi kom ned til Catania ramlet himmelen i hodet på oss. Regnet var så kraftig at veiene var oversvømt på et øyeblikk. Vindusviskerne klarte ikke å ta bort vannet. Det var bare å slå på nødblinkers, tåkelys og søke ly under en bro. Etter en liten pause sneglet vi oss videre fram til hotellet.

Hotel Rosa Sul Mar påstår i reklamen at det er et luksushotell, men viste seg å være en vakker skuffelse. Da vi endelig kom til hotellet, vi var slitne og sultne. Kom ut av bilen og ble gjennomvåt på bare to sekunder og prøvde å finne resepsjonen. Når vi fant den og fikk rommene våre, ble vi fortalt at kjøkkenet var stengt og det var ingen mat i det hele tatt.

Klart for morgendukkert
Så vi måtte få bagasjen fra bilen til rommene våre, gå tilbake til bilen og se etter en åpen restaurant. Etter en stund fant vi en takeaway pizzeria og fikk pizza, og et par øl og dro tilbake til hotellet.
Italiens øl er godt!

Fortsatt våt til skinnet, fortalte fyren i resepsjonen oss at hvis vi ønsket å forlate bilen vår under taket nær resepsjonen, ville det koste oss 10 € ekstra.

Senere på kvelden klarnet det og vi fikk en time til å nyte utsikten ut over det fantastiske Middelhavet, mens vi koste oss med en drink vi hadde tatt med oss ​​i bilen. For hotellets bar var heller ikke bemannet. Så, Rosa Sur Mare var ikke hva vi forventet. Rommene hadde ingen vinduer med utsikt til sjøen. Faktisk hadde vårt rom ikke vindu i det hele tatt.

Morgendukkert
Det føltes som å bo i en hule. Det luktet av mugg og var ikke rent. Det var edderkopper i hjørnene og badet hadde virkelig behov for restaurering. Men vi var slitne og sovnet fort.
¨Neste morgen var været super og da sola sto opp i halv åtte tida, ble det morgendukkert i bassenget før vi sjekket ut og dro på jakt etter frokost.
Typisk frokostplass langs hovedveien

Det ble en del kjøring på små kronglete veier før vi kom til hovedveien mot Catania igjen. Etter en stund ble det stans på en bensinstasjon/kafeteria og frokost ble inntatt stående. Sandwich i ene handa og en kopp kruttsterk kaffe i andre.
Hovedveien fra syracusa til Messina
Etterpå var det bare å kuske videre, rundt odden med Messinastredet og så strake veien tilbake til Palermo. Etna hadde tåkehatten på i dag også, slik at ikke ett eneste glimt av berømtheten ble ikke mulig.

Også innkjøringen til Palermo og avlevering av bil til AVIS gikk greit. Denne natta skulle vi tilbringe i den nye delen av Palermo og hotell Garibaldi er litt trendy og moderne med masse fliser og enorme senger.
Lo Scudero

En i følget vårt hadde bursdag og den ble feiret på Palermos «Theatercafé», Lo Scudero. God mat og god drikke, men det ble en forholdsvis tidlig nattinatti.
Neste morgen, tidlig frokost og en rusletur i trivelige gater rundt hotellet og Teatro Politana Garibaldi og Piazza Nouvoni.
Suntransfers var på pletten akkurat kl 12.00 og så var det flyplass igjen og mellomlanding i Milano og via Basø Fosen og hjem.

Hektisk tur og full av opplevelser. Noen reisegaver rikere og med en unik souvenir i handbagasjen: en over 300 år gammel gulvflis som jentene fikk av resepsjonssjefen på Porto Di Cristo.

Porto de Cristo er en reise verdt