Annonse

onsdag 29. juli 2015

Elendig og dyr stekepanne. Reklamasjon nytter ikke

Bilde fra Høyangs nettside
Kjøpte en Høyang stekepanne som skulle være fantastisk på induksjontopper og som ikke skulle bli for varm. NOH teknologien (som de kaller det) fungerte en stund, men nå er stekepannen helt rund i bunnen og lite attraktiv å bruke. På nettet skriver de at den ikke skal ha for raske skiftinger mellom varmt og kaldt, men det har jeg faktisk tatt hensyn til. vurderer jeg og bruker mye redskaper og denne stekepannen er noe av det som har skufffet meg mest.

Så jeg sendte en mail til dem der jeg fortalte dem hva jeg mente, og at jeg var klar over at raske temeraturskift ikke er bra. Og fikk følgende svar:

Hei.
Takk for henvendelsen.

Årsaken til at stekepanner slå seg er hurtig temperaturveksling. Ved induksjon blir det fort varmt
i løpet av sekunder. Det er derfor viktig at pannen blir gradvis varmet opp til ønsket temperatur.

NOH pannene er i aluminium med en kromstålplate i bunnen for at den skal være magnetisk. Aluminium og
stål reagerer forskjellig på varme. Derfor gradvis oppvarming slik at metallet får tid til å utvide seg.

Det er like viktig at pannen blir gradvis avkjølt, ikke tas rett fra ovnen og under kaldt vann, samme
resultat kan oppstå, den slår seg.

Vi anser ikke dette som en godkjent reklamasjon
Min reaksjon tilbake var slik:  

Og jeg anser ikke det jeg fikk med stekepannen som godkjent bruksanvisning . 

Er jo klar over at stekepanner ikke skal rett fra ovnen til kaldt vann, men at en stekepanne spesialtilpasset induksjon ikke skal kunne varmes raskt opp hører jeg først nå. 

Greit at det står på nettsidene at man må være forsiktig med for store temperaturforskjeller. 

I mitt hode må likevel panner som er spesialtilpasset og som markedsføres som særs velegnet til induksjon, tåle å bli satt på induksjonstoppen og bli varmet opp på normal måte. 

Om en bruker en stekepanne, har men vanligvis smør eller olje i den og varmer så opp. Ved for rask oppvarming og til høye temperaturer vil jo smør eller olje bli ødelagt, så det gjør man jo ikke! 

Nei takke meg til IKEAS panner som faktisk tåler både det ene og det andre og som kan skiftes ut uten at det koster skjorta. Tar opp dette i matbloggen min og i de FB gruppene jeg jevnlig skriver innlegg i.

Håper jeg på den måten kan hindre andre i å kjøpe et dumt og dyrt produkt. Jeg skal i alle fall ikke gå i den fella en gang til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar